Integruotų STEAM projektų diena
Rugsėjo 24-ąją – integruotų STEAM projektų dieną – visi mokyklos mokiniai patraukė skirtingomis kryptimis į savo ir kitus miestus vykdyti integruotų STEAM projektų.
1a klasės mokinukai Krekenavos regioninio parko lankytojų centre lavino savo jutimus: uoslę – uostydami vaistažoles, skonį – ragaudami mėtų ir raudonėlio arbatas, lytėjimą – išbandydami įvairius paviršius basomis ir rankomis, klausą – klausydamiesi ir bandydami atspėti gamtos garsus, regą – ieškodami nurodytų daiktų.
1b klasės mokiniai lankėsi Panevėžio Moksleivių namuose. Čia dalyvaudami edukacinėje veikloje susipažino su keramikos istorija, pagrindiniais molio paruošimo, lipdymo būdais, deginimu krosnyje; sužinojo, kokioje temperatūroje yra išdegami molio dirbiniai. Patys mokinukai dirbo kruopščiai ir kantriai – virveline technika iš molio lipdė, klijavo ir dekoravo savo darbelį.
1c ir 1d klasių mokiniai vyko į Pašilių stumbryną susipažinti su didingais mūsų šalies gyvūnais ir sudalyvauti mažojo stumbriuko krikštynose. Vaikams buvo patikėta išrinkti jam vardą. Pasiskirstę į tris grupes iš įvairių gamtinių medžiagų (lapų, šakų, kankorėžių) ant takelių užrašė sugalvotus vardus. Išrinkę stumbriukui vardą, mokiniai ieškojo gyvūnų pėdsakų, klausėsi skleidžiamų paukščių garsų, nustatė, kieno tai pėdsakai ir kokių paukščio garsai.
2a klasės mokiniai norėjo išsiaiškinti, ar fotografijai sukurti pakanka tik paprasto specialiu tirpalu užtepto popieriaus ir saulės šviesos? Kas buvo pirmiau – fotoaparatas ar fotografija? Į šiuos klausimus 2a klasės mokinukai ieškojo atsakymo Šiaulių fotografijos muziejuje. Dalyvaudami STEAM edukacijoje „Mėlyni saulės atvirukai“ antrokai iš parengtų priemonių pasigamino šviesai jautrų popierių ir ant jo sukomponavę vaizdą, stebėjo kaip dienos šviesoje jis virsta mėlynos spalvos fotografiniu atspaudu.
2b klasės mokiniai dalyvavo STEAM projekte „Kaip skalbė mano močiutė”. Vaikams teko išbandyti kaip skalbė močiutės geldoje su rumbe… Dabartinės močiutės naudoja skalbimo mašinas ir taip vargti nebereikia. Vaikai palygino senovinį muilą su dabartiniu ir kibo į muilo gamybos procesą. Mokiniai pasigamino kvapnų ir švelnų rankų muilą.
2c klasės mokinukai Įstros aviacijos muziejuje susipažino su žymiausiais Lietuvos lakūnais, lėktuvų dalimis, begale kitų eksponatų, įvairiais lėktuvais bei dalyvavo parašiuto skleidimo edukacijoje. „Vaidos“ žirgyne mokiniai sužinojo, kur ir kam naudojami žirgai, kuo jie minta. Maitino žirgus morkomis, obuoliais, duona.
3a ir 3 b klasių mokiniai lankėsi Kauno VII forte, kur dalyvaudami edukacinėje programoje „4T“ sužinojo, kas yra tirpalas, tirpiklis, tirpinys bei tirpumas, eksperimentuodami ieškojo tinkamų tirpiklių įvairioms medžiagoms, išsiaiškino, ar medžiagų tirpumas priklauso nuo tirpiklio temperatūros, kas yra sotieji, nesotieji ir persotinti tirpalai, tyrinėjo kristalizacijos reiškinį. Kiti mokiniai matavo dujų tūrį, atliko eksperimentus, išsiaiškino, kur ir kam naudojamas suskystinto azoto ir kietosios būsenos anglies dvideginis. Mokiniai taip pat lankėsi Lietuvos Tado Ivanausko zoologijos sode, ten tyrinėjo įvairių paukščių plunksnas, spėjo paukščių balsus, atliko tyrimą ir išsiaiškino, kokie paukščiai gyvena naujai įrengtose „dykumų“ ir „atogrąžų“ zonose.
3c klasės mokiniai Rokiškio krašte, Salų dvaro kultūros ir laisvalaikio rezidencijoje, aiškinosi saldainių „Karvutė“ gamybos istoriją bei techninius gaminimo niuansus. Pasirodo, ir patys galime pasigaminti saldainių „Karvutė“. Savo pagamintus saldainius gražiai supakavo ir vežė namo lauktuvių.
Ar galima fotografuoti be fotokameros? Tai 4a klasės mokiniai išsiaiškino Šiaulių fotografijos muziejuje dalyvaudami edukacijoje „FOTOGRAMA – ŠEŠĖLINIO VAIZDO DRAMA”. Tamsioje laboratorijoje, apšviestoje raudona šviesa, vaikai gamino fotogramas. Fotograma – viena iš seniausių ir paprasčiausių fotografikos formų. Tai šešėlinis daikto vaizdas jautriame fotopopieriuje, gautas be fotokameros. Kūryba prasidėjo nuo tos akimirkos, kai iš gausybės laboratorijoje esančių daiktų vaikai pradėjo dėlioti savas kompozicijas ant šviesai jautraus popieriaus. Tada kūrinys apšviečiamas kryptine šviesa ir vėliau ryškinamas specialiomis cheminėmis priemonėmis. Taip ir atsiranda vaizdas be fotokameros!
4b ir 4c klasių mokiniai Biržų krašto muziejuje aiškinosi, kaip į muziejų patekę daiktai tampa eksponatais – kokios laikomasi priežiūros eigos, apsaugant daikto būklę nuo blogėjimo. Taip pat mokiniai susipažinę su apšvietimo priemonėmis iki elektros atsiradimo, kiekvienas pasigamino savo šviestuvą.
5a ir 5b klasių mokiniai lankėsi Ventos regioniniame parke, kur kasinėdami žemę ieškojo fosilijų.
6a ir 6b klasių mokiniai Anykščių krašto Vorutos piliakalnyje domėjosi piliavietės istorija ir istoriniais žaidimais. „Istorijų dvarelyje“ šeštokai išbandė interaktyvias veiklas, o Storių take mokiniai matavo senoviniais matavimo vienetais.
6c klasės mokiniai Kauno IX forte susipažino su tarpukariu veikusiu sunkiųjų darbų kalėjimu, struktūra, taisyklėmis, taikytomis bausmėmis.
7a ir 7c klasių mokiniai Šiaulių dailės galerijoje kūrė Gif'us, taip paįvairindami savo naudojamus būdus emocijoms reikšti. O Šiaulių dramos teatre lankėsi scenose, užkulisiuose, grimo kambariuose ir rekvizito sandėliuose, matavosi kostiumus ir perukus, susipažino su teatre dirbančiųjų profesijomis ir patys išbandė naujus dalykus.
7b klasės mokiniai Pragiedrulių Taikomojo teatro studijoje lavino bendravimo įgūdžius ir savybes, kurios padeda atskleisti kūrybiškumą, stiprina pasitikėjimą savimi bei toleranciją. Panevėžio STEAM centre mokiniai aiškinosi, kaip praktikoje pritaikyti dirbtinio intelekto galimybes. Kita mokinių grupė naudodami lazerius tyrinėjo, kaip atsispindi šviesa.
8a klasės mokiniai Rokiškio krašto muziejuje išbandė kalvystės amatą: kaldino žalvarį, skaičiavo, kūrė maketą ir pasigamino po gražų žiedelį.
8b klasės mokiniai Kauno VII forte mokiniai išsiaiškino, kaip cheminių reakcijų metu iš vienų medžiagų gauti kitas, kada išsiskiria šiluma ir dujos, kada susidaro nuosėdos. Mikroskopu tyrinėdami kraujo tepinėlį išmoko atskirti kraujo ląsteles, išsiaiškino, kuo žmogaus kraujas skiriasi nuo gyvūnų kraujo.
Šios dienos veiklos mokiniams ne tik suteikė daug naujų žinių bei įspūdžių, leido išbandyti naujas veiklas, bet ir paskatino domėtis aplinka, cheminiais procesais, naujomis technologijomis.
Dalia Gudienė, logopedė
___________________________
padėkoti autoriui