Mėnuo mokykloje be sienų. 5–8 klasės
Gegužės mėnuo progimnazijoje buvo „Mėnuo mokykloje be sienų“: daug pamokų vyko ne klasėje, ne kambaryje, kuris vyresniesiems mokiniams atstoja klasę, net ne mokykloje, o kieme, parke, Gamtos mokykloje ar kitose erdvėse. Pamokos buvo ne šiaip pamokos, bet tai buvo patirtinio mokymo pamokos, kurių metu mokiniai mokėsi per savo patirtį.
5-ų klasių mokiniai, mokydamiesi matematikos temos „Plotai. Dešimtainės trupmenos“, kieme ieškojo geometrinių figūrų (stačiakampių, kvadratų ir stačiųjų trikampių), matavo jų kraštines ir skaičiavo šių figūrų perimetrus ir plotus. (Mokytoja Silvija Masienė).
8a klasės mokiniai mokydamiesi temos „Plotai“ kieme ieškojo geometrinių figūrų (stačiakampių, kvadratų, stačiųjų trikampių, lygiagretainių, trapecijų, skritulių), matavo jų reikalingus elementus ir skaičiavo šių figūrų plotus. Mokydamiesi temos „Paklaidos“. bandė nuspėti atstumą tarp įvairių objektų, po to jį išmatavo ir, skaičiuodami absoliučiąją ir santykinę paklaidas, nustatė kokią paklaidą padarė spėdami. (Mokytoja Silvija Masienė).
6-ų klasių mokiniai praktiškai veikdami taip pat įsitikino, kad matematika mums reikalinga visur.
Šeštokai ne mokyklos aplinkoje ieškojo geometrinių figūrų, matavo reikalingas kraštines, skaičiavo perimetrą ir plotą. (Mokytoja Vilma Morkevičienė)
7-ų klasių mokiniai ne tik ieškojo jau pažįstamų geometrinių figūrų, bet ir matavo reikalingas atkarpas, kad galėtų paskaičiuoti figūrų perimetrą, plotą. Kartu mokiniai taikė savivaldaus mokymosi patirtį, internete ieškojo dar nežinomų formulių ir skaičiavo plotus lig šiol nepažintų geometrinių figūrų. (Mokytoja Vilma Morkevičienė)
8b klasės mokiniai sužinoję paklaidos sąvokas, bandė atspėti įvairius dydžius. Tada, suradę tikslią informaciją, skaičiavo savo spėjimų absoliučiąją ir santykinę paklaidas. (Mokytoja Vilma Morkevičienė)
Per Gamtos ir žmogaus pamokas 5a klasės mokiniai aiškinosi, kas yra elektros grandinė, sužinojo, kad elektros grandinei yra būtinas elektros srovės šaltinis. Kokie srovės šaltiniai gali būti ? Į šį klausimą atsakyti padėjo mokinių namuose esantys įvairūs buitiniai prietaisai. Apžiūrinėdami prietaisus penktokai sužinojo, kad vieni jų naudoja baterijas, o kiti jungiami į elektros tinklą. O ką daryti su išsieikvojusiomis baterijomis? Sužinoję atsakymą, ieškojo, kur arčiausiai jų namų yra surenkamos panaudotos baterijos. O kam reikalingos elektrinės? Atsakymas: elektrinės tiekia elektros energiją į elektros tinklą jungiamiems prietaisams. Kai kuriems mokiniams buvo smalsu paieškoti šiluminės elektrinės, vėjo jėgainių, saulės kolektorių. (Mokytoja Gitana Jasaitienė)
5b klasės mokiniai Gamtos ir žmogaus pamokoje „klasėje be sienų“ pasirinktu būdu mokėsi nustatyti pasaulio šalių kryptis. Vieni tai atliko kompaso pagalba (turėdami arba pasigaminę), kiti patyrinėjo medžių kamienus. (Mokytoja Gitana Jasaitienė)
6b ir 6c klasių mokiniai atliko tyrimą apie oro taršą. Pasirinktoje vietoje 15min. stebėjo ir žymėjosi , kiek ir kokių transporto priemonių pravažiuoja. Pagal surinktus duomenis brėžė diagramas, įvertino oro taršą savo stebėtoje vietoje. Mokiniai aiškinosi, kodėl automobilių išmetamos dujos kenkia sveikatai, teikė siūlymus, ką daryti, kad jų nustatyta tarša sumažėtų arba mažiau kenktų gyventojams. (Mokytoja Gitana Jasaitienė)
8a ir 8b klasių mokiniai fizikos pamokoje „klasėje be sienų“ mokėsi apibūdinti atmosferos slėgį ir jo įtaką, o taip pat įtvirtino savo žinias. Aštuntokai aiškinosi, kas tai yra sifonas, koks jo veikimo principas. Tuo tikslu jie atliko bandymą gamindami Pitagoro taurę. Atmosferos slėgiu pagrįstas ir kai kurių siurblių veikimas. Kaip veikia vandens siurblys? Išsiaiškinę teoriją mokiniai mieste ieškojo vandens kolonėlių ir išbandė, kaip jos veikia. (Mokytoja Gitana Jasaitienė)
7a ir 7b klasių mokiniai per fizikos pamoką „Elektros laidininkai ir izoliatoriai“ turėjo išsiaiškinti, kodėl ne visos medžiagos yra laidžios elektros srovei, kam reikalingi elektros izoliatoriai: kieme, parduotuvėje ar mieste ieškojo elektros laidininkų ir izoliatorių, fotografavo. Taip mokydamiesi septintokai sužinojo, kad elektros laidininkai ir izoliatoriai plačiai naudojami praktikoje. (Mokytoja Gitana Jasaitienė)
6 klasių mokiniai per geografijos pamoką mokėsi debesų tipus ir su jais susijusius orų reiškinius. Tris dienas mokiniai stebėjo dangų, vaizdus fiksavo nuotraukose ir bandė nustatyti debesų tipą. Net pavyko atspėti rytdienos orus! O užbaigę geografijos skyrių „Orai ir klimatas“, atsiskaitymą vykdė lauke. Praktinio darbo metu mokiniai tyrinėjo tos dienos orus: matavo temperatūrą, stebėjo debesis, kritulius ir net bandė nustatyti slėgį. Visas įgytas teorines žinias pritaikė praktiškai. (Mokytoja Ligita Urbonienė)
5a ir 5c kl. mokiniai per gamtos ir žmogaus pamoką mokėsi 5 žmogaus jutimo organus (klausa, rega, lytėjimas, skonis, kvapas). Būdami lauke stengėsi panaudoti visus savo jutimo organus. (Mokytoja Ligita Urbonienė)
5a, 5b, 5c, 6a, 6b ir 6c klasių mokiniai informacinių technologijų pamokose „mokykloje be sienų“ turėjo užduotį atsakyti į klausimą „Ar tikrai įmanoma sukonstruoti išmanųjį robotą iš bet kokių pasirinktų medžiagų ne namuose“. Mokiniai, pasitelkę kūrybiškumą, turimas žinias ir gebėjimus, savo sukurtais darbais įrodė, kad tai įmanoma padaryti. Vėliau turėjo savo klasės draugams pristatyti savo robotą ir papasakoti roboto konstravimo planavimą, eigą, patirtus iššūkius. (Informacinių technologijų mokytoja Audronė Sruogienė).
7a ir 7b klasės mokiniai biologijos pamokose „Mokykloje be sienų“ atliko transpiracijos tyrimą. Užrišdami maišelį ant augalo šakos su lapais (prieš tai jį palaisčius) stebėjo ar augalas išskiria vandenį, taip nustatydami augalo gebėjimą ne tik kvėpuoti, bet ir šalinti. Darbą mokiniai kruopščiai atliko, stebėjosi, kad vieniems garai rinkosi labai greitai, kitiems teko palaukti ir kelias paras. Iš čia vėl naujas atradimas – ne visi augalai vienodai garina vandenį, kai kurie taupo, o kai kuriems to nereikia. (Mokytoja Jurgita Skrebienė)
8a ir 8b klasės mokydamiesi ekologiją savo aplinkoje ieškojo kerpių, kurios puikiai gali iliustruoti kiek švarus oras aplinkui. Mokiniams sekėsi puikiai ir rado įvairių rūšių kerpių. Mokiniai sakė, kad nesitikėjo, jog tiek daug galima pamatyti ant medžio ir tai dar parodo, kiek švarus oras. Kerpių kai kurie ieškojo net pajūryje, miškuose. Pasidalinę nuotraukomis ir patirtimis, mokiniai palygino kerpių įvairovę. (Mokytoja Jurgita Skrebienė)
Anglų kalbos pamokose 3 klasių mokiniai mokėsi anglų kalbos ir įtvirtino skyriaus žodyną mokyklos kieme žaisdami "Lobių paieškos" žaidimą. 4a ir 3a klasių mokiniai taip pat pasinaudojo geru oru ir galimybe mokytis kitaip. Mokiniai ieškojo spalvų, daiktų ir skaičių mokyklos kieme. 7 ir 8 klasių mokiniai: ieškojo aukščiausių, seniausių, populiariausių, didžiausių vietų mieste, taip pakartodami būdvardžių laipsnius ir domėdamiesi savo miesto istorija; filmavo ir angliškai pasakojo apie savo gyvenamąją aplinką. 6a ir 6c klasių mokiniai anglų kalbos pamokose mokėsi apie ugnikalnius. Vadovaudamiesi angliškomis instrukcijomis mokiniai pagamino savo ugnikalnius. Nors ir nešvarus, bet smagus darbelis. O 5 klasių mokiniai pasirinko jiems patinkantį nesudėtingą vieno patiekalo receptą, sudarė pirkinių sąrašą, rašė patiekalo receptą, gamino patiekalą, savo veiklą aprašė žingsniais ir iliustravo nuotraukomis. (Mokytoja Reda Maknevičienė)
Per integruojamąsias anglų kalbos ir informacinių technologijų pamokas 7a ir 7b klasių mokiniai vykdo tarptautinio projekto „Sustainable life“ partnerių iš Turkijos pasiūlytą projektą „How much do you know about your city?” Projekto metu mokiniai tiria savo miesto istoriją ir geografiją, braižo miesto žemėlapius, lanko, filmuoja ir pasakoja apie įžymius objektus mieste. Visos šios pamokos vyksta naudojant patirtinio mokymosi strategijas. Mokykla dabar tikrai be sienų. (Mokytoja Reda Maknevičienė)
5c klasės mokiniai anglų kalbos pamokoje „Birds: family life“ (Paukščių šeimų gyvenimas), skirtoje Tarptautinei Šeimos dienai, prie namų, savo kieme, mikrorajone, mieste, sode stebėjo, fiksavo, skaičiavo, fotografavo/filmavo paukščių šeimas ant/prie inkilų, lizdų, ant šakų. (Mokytoja Lina Nauronienė)
6a ir 6b klasių mokiniams rusų kalbos pamokos tema – „Mano pomėgiai“. Mokydamiesi „Mokykloje be sienų“ mokiniai fotografavo tai, ką jie mėgsta veikti, o po to savo ir šeimos narių pomėgius pristatė klasėje. 8a klasės mokiniai mokydamiesi temos „Profesijų pasaulis“ fotografavo įvairius pasirinktus objektus, nurodė, kokių profesijų žmonės dirbo statant ir įrengiant objektus, kokių profesijų atstovai dirba dabar, kokius darbus atlieka. 7b klasės mokiniai apie maisto produktus, jų kainas, ką galima pagaminti iš pasirinktų produktų mokėsi pasirinktoje parduotuvėje. (Mokytoja Vida Jarmalavičienė)
8b klasės mokiniai mokydamiesi temos „Profesijų pasaulyje“ taip pat fotografavo miesto įmones, ruošė pristatymus žodžiu: kokių profesijų žmonės statė šias įmones, kokių profesijų žmonės dirba jose, kokius darbus šiose įmonėse jie atlieka. 6a ir 6c klasių mokiniai rusų kalbos patirtinio mokymosi pamokoje „Aš mėgstu, man patinka“ fotografavo tai, ką jie mėgsta veikti, o po to savo pomėgius žodžiu pristatė klasės draugams. 7a klasės mokiniai apsilankė parduotuvėje, rinkosi prekes, sužinojo kiekvienos prekės kainą, viso maisto prekių krepšelio kainą ir iš nusipirktų produktų gamino mėgstamus patiekalus. (Mokytoja Rita Paurazienė)
Per kalbos ugdymo pamoką 6b ir 6c klasės mokiniai kalbėjo apie samprotavimą. Mokiniai išsiaiškino, kad samprotavimas – tokio tipo tekstas, kuriame atskleidžiami įvairūs apmąstymai, apibendrinimai, veikėjų veiksmų ir poelgių vertinimas. Samprotaujant aptariami dalykai nuosekliai argumentuojami, jie pagrindžiami, yra vertinama ir daromos išvados. Mintis grindžiant argumentais privalu išaiškinti, kodėl taip manoma, kas lemia šį reiškinį, kokios galimos jo pasekmės. Tad lietuvių kalbos mokytoja mokiniams pasiūlė patiriminio mokymosi veiklas mokantis mokykloje be sienų. Mokiniai turėjo išeiti į kiemą, atlikti keletą veiksmų ir išsiaiškinti atsakymus į jiems keliamus penkis klausimus:
1. Ar Tu gali kyboti ore?
2. Ar Tu gali liežuviu pasiekti nosį? O alkūnę?
3. Ar Tu gali sėdėti ant žemės, kojomis ir rankomis jos neliesdamas?
4. Ar Tu gali pasiekti už 1,5 m esantį daiktą nepajudėdamas iš vietos?
5. Ar Tu gali įlipti į medį?
Šeštokai patikrino visus faktus, pateikė argumentus ir tai įrodančias nuotraukas. (Lietuvių kalbos mokytoja Jolanta Švėgždienė)
Mokytis kitaip mokykloje be sienų tikrai labai smagu.
Dalia Gudienė, STEAM veiksmų koordinatorė ir mokytoja Ligita Urbonienė
padėkoti autoriui